Klassificering af motorolier

image 1

Smøremidler skal kunne sikre et mindstemål af kvalitet i overensstemmelse med anvendelsen og for at definere en specifik "ydelses"-værdi, der er verificeret og defineret ved både laboratorieprøver og i marken ved hjælp af en flåde/vognpark af motorkøretøjer.

Klassificeringen af ydelser er ofte etableret af internationale organer, der udvikler, offentliggør og jævnligt ajourfører de såkaldte "specifikationer" på basis af markedets behov for smøring og i tråd med motorteknologiens udvikling.
I mange tilfælde laver producenterne af køretøjer og/eller motorer eller nationale organer (som fx hær, flåde osv.) deres egne specifikationer.
Førende internationale sammenslutninger (API, ACEA, ILSAC og andre)har etableret en klassificering, der er baseret på resultater, der er integreret i de største motorkøretøjsproducenters, der til gengæld laver deres egne specifikationer.


Ledande internationella sammanslutningar (API, ACEA, ILSAC med flera) har fastställt en klassificering baserat på prestanda som integreras med klassificeringen från de största fordonstillverkarna som i sin tur fastställer sina egna specifikationer.

Klassificeringen, der blev vedtaget i USA og udstedt af (American Petroleum), er inddelt i to grupper: "S" for benzindrevne motorer; "C" for dieselmotorer. Disse bogstaver bliver efterfulgt af et andet bogstav, der angiver smøremidlets ydeevne (fx SJ).

I Europa er ACEA (Association des constructeurs Européens d'Automobiles) den forening, der samler de førende europæiske bilproducenter og som har defineret de kategorier og anvendelser for motorolier til benzindrevne biler med bogstavet "A", til dieselmotorer med bogstavet "B" og til kommercielle dieselkøretøjer med bogstavet "E". En yderligere kategori, som er defineret med bogstavet "C", er den til lavt SAPS produkter eller til kompatibilitet med dieselpartikelfiltre.

Generelt har ydelsesspecifikationerne for smøremidler en tendens til i stigende grad at sikre:

  • Længere tidsrum mellem olieskift -> en tendens til brug af syntetiske baser
  • Mindre friktion i bevægelige dele -> lavere viskositet
  • En reducering af askedannende komponenter
  • Rättsligt meddelande    Integritetspolicy